Kevelaers getijdengebed - noon

NOON

V/. God, kom mij te hulp.
R/. Heer, haast u mij te helpen.
Eer aan de Vader en de Zoon en de heilige Geest.
Zoals het was in het begin en nu en altijd 
en in de eeuwen der eeuwen. Amen. Alleluia.
In de veertigdagentijd blijft het Alleluia achterwege.


HYMNE

Gij houdt de wereld in uw hand,
o God, zij heeft in U bestand,
en Gij geeft licht en wisseling
aan de getijden in hun kring.

Geef ons ook ’s avonds helder licht,
opdat het leven nimmer zwicht,
want Jezus’ dood schenkt ons het loon:
het eeuwig leven, zoet en schoon.

Getrouwe Vader, zie ons aan,
wees, Zoon van God, met ons begaan,
vertroost ons, Geest, in deze tijd,
Gij die regeert in eeuwigheid. Amen.


PSALMODIE

Ant. Jezus zei tot zijn moeder: Vrouw, zie daar uw zoon. (Pt. Alleluia.)

Psalm 125/126
De Heer bracht Sions ballingen terug: * het was alsof wij droomden. 
Toen lachten alle monden * en juichte elke tong.
Toen zei men bij de volken: * geweldig is het wat de Heer hun deed.
Geweldig was het wat de Heer ons deed, * daarom zijn wij zo blij. 
Keer nu ons lot ten goede, Heer, * zoals een beek doet in de Zuid-woestijn.
Die onder tranen zaaien, * zij oogsten met gejuich. 
Vol zorgen gaan zij uit * met zaaizakken beladen;
Maar keren zingend weer * beladen met hun schoven.
Eer aan de Vader en de Zoon * en de heilige Geest.
Zoals het was in het begin en nu en altijd * en in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Psalm 126/127*

Als de Heer de woning niet bouwt, * werken de bouwers vergeefs. 
Als de Heer de stad niet beschermt, * waakt de wachter vergeefs. 
Vergeefs staat ge op voor de dag aanbreekt * en rust ge pas laat in de nacht.
Gij eet na moeizame arbeid uw brood; * Gods vrienden ontvangen het slapend. 
Kinderen zijn een geschenk van de Heer, * de vrucht van de schoot is zijn gave. 
Als pijlen gelegd in de hand van de strijder * zijn zonen verwekt in zijn jeugd. 
Gelukkig wie daarmee zijn pijlkoker vult, * hij staat niet beschaamd wanneer hij zich weert in de poort.
Eer aan de Vader en de Zoon * en de heilige Geest.
Zoals het was in het begin en nu en altijd * en in de eeuwen der eeuwen. Amen.
_____________________________

* Omdat deze psalm in de vespers wordt gebeden kan man in plaats hiervan psalm 130/131 nemen:

Psalm 130/131

Mijn hart is niet hoogmoedig, Heer, * mijn ogen kijken niet verwaand. 
Ik streef ook niet naar grote daden * hoger dan ik reiken kan. 
De stormen zijn bedaard in mij * en vredig is mijn geest. 
Zoals een kind op moeders schoot, * zo veilig voel ik mij. 
Zoek, Israël, uw toevlucht bij de Heer, * van nu af voor altijd.
Eer aan de Vader en de Zoon * en de heilige Geest.
Zoals het was in het begin en nu en altijd * en in de eeuwen der eeuwen. Amen.
_____________________________

Psalm 127/128

Gelukkig die godvrezend zijt, * de weg des Heren gaat. 
Ge zult de vrucht van eigen arbeid eten, * tevreden en voorspoedig zult ge zijn.
Uw vrouw daarbinnen in uw huis * is als een rijkbeladen wijnstok.
En als olijventakken rond de stam, * zo staan uw kinderen om uw tafel. 
Ja, zo wordt elke mens gezegend * die eer geeft aan de Heer. 
U zegene de Heer uit Sion; † moogt gij Jeruzalem welvarend zien * zolang uw dagen duren; 
Moogt gij de kinderen van uw kinderen nog aanschouwen. * Vrede zij Israël!
Eer aan de Vader en de Zoon * en de heilige Geest.
Zoals het was in het begin en nu en altijd * en in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Ant. Jezus zei tot zijn moeder: Vrouw, zie daar uw zoon. (Pt. Alleluia.)


KORTE SCHRIFTLEZING (Js. 66, 13-14)
Zoals een moeder haar kind troost, zo zal Ik u troosten: in Jeruzalem zult gij getroost worden. Zielsblij zult gij het aanschouwen, en uw gebeente zal ontluiken als het groen. De hand van de Heer zal zich openbaren aan zijn dienaars, maar zijn gramschap aan zijn vijanden.


VERS
V/. Gij hebt mijn rouwklacht in een vreugdedans verandert. (Pt. Alleluia.
R/. Mijn rouwkleed losgemaakt, met blijdschap mij omgord. (Pt. Alleluia.


AFSLUITEND GEBED
Laat ons bidden. Vader vol ontferming en God van alle vertroosting, uw eniggeboren Zoon heeft aan het kruis zijn Moeder, de heilige Maagd Maria, ook ons tot Moeder gegeven. Wij bidden U: verhoor ons op haar voorspraak en schenk ons in alle nood uw troost en hulp. Door Christus onze Heer.
R/. Amen.

Daarna volgt, zeker in een gemeenschappelijke viering, de akklamatie:
Loven wij de Heer. (Pt. Alleluia.)
R/. Wij danken God. (Pt. Alleluia.)









Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen